Afrika,  Big Daddy,  Dead Vlei,  Dune 45,  Sandstorm

En reseledares mardröm och så lite sandstorm på det

Namibia 2018

Monstret, som safaribussen kallas, dundrar fram mil efter mil genom den oändliga öknen. Vi kommenterar ibland att här vill man inte få motorhaveri och bli strandsatt. I den här miljön skulle man inte överleva länge på egen hand.

Alla längtar efter en dusch, mat, sträcka ut sig i en skön säng…

Det är då reseledarens mardröm inträffar.

Under resan får vi veta att det blivit något fel med bokningen av Sossusvlei Lodge. Det hade blivit felbokat och nu fanns inga rum till oss. Agenten lovade att vi skulle få bo bra i bekväma tält som de skulle sätta upp inne i nationalparken Namib-Naukluft, inte långt ifrån Sossusvlei som vi skulle besöka direkt på morgonen. De lockade med att det skulle ge oss försprång till att bestiga de vackra sanddynerna innan de stora turisthorderna skulle invadera och trampa upp stigar på dynerna. Dessutom är ljuset bättre på morgonen innan solen står så högt.

Gruppen tittade suktande på den fina lodgen där vi skulle ha bott när vi fortsatte in i den ödsliga öknen.

Sandstorm

En olycka kommer sällan ensam. På eftermiddagen blåser det upp. Vinden tilltar och den vackra röda sanden börjar blåsa omkring. Det blir en riktig sandstorm.

Väl vid tältplatsen upptäcker vi att det är enkla tvåmanstält resta på en campingplats – allt är mycket enkelt. Själv hade jag nog tyckt att det var mysigt och såg fördelarna, men inte i sandstorm. Det går inte att värja sig från all denna sand som tar sig in överallt. Sanden smattrar mot huden som småspik.

En resenär satte sig utanför sitt tält och vägrade att sova där i natt. Vad skulle jag göra? Trots långa samtal med agenten och guiden hittade vi ingen lösning, vi kunde inte erbjuda något annat än ett enkelt tält mitt i sandstormen.

Det blev dags för middag. Utomhus. I sandstorm. Ingen bra kombination!

Det var lika mycket sand som mat i kastrullerna och på tallrikarna och det knastrade ordentligt om vi försökte tugga maten. Det var sand i ögon, öron, näsa och nu även i magen.

Sanddyn i tältet

Så vi kröp in i våra små tält med sanden smattrandes mot tältduken. Hur noga vi än dragit igen dragkedjan till tälten hade flera av oss en egen sanddyn inne i tältet när vi vaknade.

Efter en sandig frukost började vi oroa oss över hur dagens besök i Sossusvlei och Dead vlei skulle bli. Vi gjorde ett försök.

Det blev tydligt hur sanddynerna kan vandra i öknen, man nästan såg hur topparna flyttade sig i den starka vinden. Det kan vara jobbigt att bestiga sanddynerna i vanliga fall, nu fick vi verkligen kämpa i sandstormen och lång tid efteråt hittade vi sand i kläder, håret, ja, lite överallt.

Det var ingen idé att åka vidare från Sossusvlei till Dead Vlei direkt på grund av stormen, så vi åkte tillbaka ut ur nationalparken och checkade in på hotellet där vi skulle ha bott natten som var. Där fick vi duscha, ligga i poolen en stund med gemsbockar, strutsar och pärlhöns som traskade runt bara några meter från poolen.

Dead Vlei

Som tur var hade vi en ambitiös guide som inte ville ge upp. Så på eftermiddagen gjorde vi ett nytt försök att ta oss till Dead Vlei och då lyckades vi. Vinden hade avtagit och det var bara den brännande solen som verkade vilja steka oss till döds när vi stretade på den kilometer vi måste gå för att komma till det surrealistiska landskapet Dead Vlei. Det var värt det! Vilket märkligt ställe! Klarblå himmel i kontrast till de röda sanddynerna, kritvit saltslätt, förtvinade, torkade acaciaträd som bränts svarta av solen. Träden och den vita saltleran vittnar om att det funnits vatten här, det har till och med varit en sjö. Träden tros vara 600 år gamla.

Big Daddy, Dune 45

Här kan man bestiga dynerna Big Daddy, 250 meter hög eller Dune 45, ”bara” 80 meter hög. Jobbigt men väl värt ansträngningen för att få utsikten!

Som att slå sig på tummen – det är skönt när man slutar!

Jag tror ändå att allt det vackra vi såg under dagen vägde upp det negativa. OCH jag tror att vi mindes den här turen mer än om vi hade bott bekvämt på lodgen. Det var inte roligt just när det hände, men visst blev det en spännande berättelse att prata om när vi kom hem! Hur många har tältat i svår sandstorm i världens äldsta öken?

_____________________________________________ Annons ___________________________________________________